Nastavnik: prof. dr Tatjana Vukosavljević Gvozden
Cilj predmeta
Upoznavanje studenta sa savremenim školama i pravcima u psihoterapiji. Osposobljavanje studenta za:
– sveobuhvatno poznavanje i razumevanje teorijskih okvira različitih psihoterapijskih škola i
pravaca;
– razumevanje različitih metoda i tehika rada;
– kritičko razmišljanje o ovoj oblasti
Ishod predmeta
Od studenata se očekuje da na kraju kursa budu sposobni da pokažu razumevanje osnovnih teorijskih
principa i terapijskih tehnika različitih psihoterapijskih modaliteta
Sadržaj predmeta
Teorijska nastava
Kurs pruža saznanja o osnovnim psihoterapijskim paradigmama. Terapije se analiziraju sa više stanovišta koja uključuju: a. ključne teorijske koncepte; b. terapijski odnos; c. terapijske tehnike; d. teoriju terapijske promene; e. doprinose i ograničenja; f. evaluaciju procesa i ishoda. U okviru psihodinamske paradigme razmatraće se klasična i postklasična psihoanalitička terapija i analitička terapija; u okviru kognitivno-bihejvioralne paradigme razmatraće se bihejvior terapija, racionalno-emotivna bihejvioralna terapija, kognitivna terapija, shema terapija, terapija prihvatanjem i posvećenošću i dijalektička bihejvior terapija; u okviru humanističko-egzistencijalističke paradigme razmatraće se terapija usmeravana osobom, egzistencijalistička terapija, psihodrama, geštalt terapija, transakciona analiza i telesna psihoterapija, u okviru sistemske porodične terapije naglasak će biti stavljen na strukturalni pristup, strateški pristup i model višegeneracijskih porodičnih sistema. Od postmodernih terapija biće razmatrane narativna terapija i terapija usmerena na rešenje. Razmatraće se, takođe, integrativne psihoterapije sa naglaskom na pristupu zajedničkih faktora.
Praktična nastava
Analiza pojedinih psihoterapijskih pravaca kroz prikaze slučajeva iz literature. Analiza video prezentacija rada terapeuta unutar različitih psihoterapijskih škola.
Literatura
- Corey, G. (2004). Teorija i praksa psihološkog savjetovanja i psihoterapije. Zagreb: Naklada Slap. (odabrana poglavlja)
- Erić, Lj. (2005). Psihoterapija. Beograd: Institut za mentalno zdravlje. (odabrana poglavlja)
Broj časova aktivne nastave: 60
Teorijska nastava: 30
Praktična nastava: 30
Metode izvođenja nastave
Interaktivna predavanja, analiza video prezentacija, analiza transkripta, seminarske diskusije i vežbe, konsultacije, samostalni i grupni rad, analiza studija slučaja, iskustvene vežbe, studentske prezentacije.
Ocena znanja (maksimalni broj poena 100)
Predispitne obaveze / poena
aktivnost u toku predavanja 10
praktična nastava 15
studija slučaja 15
(Završni) ispit poena
kolokvijumi/pismeni ispit 20
usmeni ispit 40
Predavanja i vežbe (3,25 ESPB) + Literatura (2,75 ESPB) + Studija slučaja (2 ESPB)